|
Modulbezeichnung (engl.):
General Aircraft Knowledge II & Priciples of Flight II |
|
Code: ABBG47 |
|
8V (8 Semesterwochenstunden) |
10 |
Studiensemester: 3 |
Pflichtfach: ja |
Arbeitssprache:
Deutsch |
Prüfungsart:
Klausur (Minimum 75% zum Bestehen) 60 Minuten allgemeine Luftfahrzeugkenntnisse, 45 Minuten Aerodynamik
[letzte Änderung 23.07.2015]
|
Prüfungswiederholung:
Informationen bzgl. der Prüfungswiederholung (jährlich oder semesterweise) finden Sie verbindlich in der jeweiligen ASPO Anlage.
|
ABBG47 (P410-0004) Aviation Business (grundständig), Bachelor, ASPO 01.10.2015
, 3. Semester, Pflichtfach
ABBG47 (P410-0004) Aviation Business (grundständig), Bachelor, ASPO 01.10.2018
, 4. Semester, Pflichtfach
|
Die Präsenzzeit dieses Moduls umfasst bei 15 Semesterwochen 120 Veranstaltungsstunden (= 90 Zeitstunden). Der Gesamtumfang des Moduls beträgt bei 10 Creditpoints 300 Stunden (30 Std/ECTS). Daher stehen für die Vor- und Nachbereitung der Veranstaltung zusammen mit der Prüfungsvorbereitung 210 Stunden zur Verfügung.
|
Empfohlene Voraussetzungen (Module):
ABBG42 Allgemeine Luftfahrzeugkenntnisse & Aerodynamik I ABBG61 Visual Flight Training I
[letzte Änderung 04.05.2016]
|
Sonstige Vorkenntnisse:
ABBG411 ATPL-Prüfungsvorbereitung ABBG62 Visual Flight Training II ABBG63 Instrument Flight Training ABBG64 Multi Crew Cooperation
[letzte Änderung 04.05.2016]
|
Als Vorkenntnis empfohlen für Module:
ABBG14 Messtechnik, Antriebstechnik & Zelltechnik ABBG15 Flugzeug Wartung und Instandhaltung ABBG411 ATPL-Prüfungsvorbereitung
[letzte Änderung 12.05.2016]
|
Modulverantwortung:
Studienleitung |
Dozent/innen: Matthias Lehmann (Vorlesung) Rolf Weymar (Vorlesung)
[letzte Änderung 04.05.2016]
|
Lernziele:
General Aircraft Knowledge (broader term) Part 2 General aircraft knowledge is subdivided into the subjects: - Airframe and systems, electrics, powerplant, emergency equipment - Instrumentation The students have comprehensive knowledge about airframe designs and materials used, loads applied to the structure of aeroplane certified in the transport category CS-25. The students know the properties of large aeroplane constructions including aeroplane systems and propulsion systems and the instrumentation. This knowledge enables the students to recognise coherences between different technical systems of a modern passenger Aeroplane. Principles of Flight Part 2 The students will attain knowledge about relationship between controllability and stability of an aeroplane. The knowledge about aerodynamic forces will be deepened. The students have knowledge about the behavior of a multi-engine aeroplane in asymmetrical thrust conditions. High speed aerodynamics, the effect of airframe contamination and structural limitations finalize this subject.
[letzte Änderung 11.02.2020]
|
Inhalt:
General Aircraft Knowledge Part 2 1. Airframe and systems 1.1. Airframe design and materials 1.2. Aircraft construction according to CS 25 1.3. Loads applied to aircraft structures 1.4. Subsidiary airframe structures 1.5. Fuselage, wings, control and stabilising surfaces 1.6. Landing gear, wheels, tyres, brake system 1.7. Primary and secondary flight controls 1.8. Hydraulic system 1.9. Cabin conditioning and pressurisation 1.10. Anti-ice, de-ice and rain protection 1.11. Fuel systems 1.12. Fire and smoke protection and detection 1.13. Oxygen systems 2. Electrics 2.1. AC electrics - basic principles 2.2. 3 phase AC generator 2.3. Static electricity 2.4. AC components 2.5. AC distribution system 2.6. Electric motors 2.7. Semiconductors and logic 3. Powerplant 3.1. Gas turbine principles 3.2. Gas turbine design 3.3. Gas turbine air inlet 3.4. Gas turbine compressor 3.5. Gas turbine combustion system 3.6. The turbine system 3.7. Gas turbine exhaust system 3.8. Gas turbine fuel and lubrication system 3.9. Gas turbine control and operation 3.10. The auxiliary power unit 4. Instrumentation 4.1. Inertial navigation system 4.2. Inertial reference system 4.3. The radio altimeter 4.4. Flight management system 4.5. Electronic flight information system 4.6. The head-up display 4.7. Auto flight concepts 4.8. The autopilot 4.9. Auto-throttle system 4.10. Automatic landing system 4.11. Yaw damper 4.12. Flight warning systems – aerodynamic warnings 4.13. Traffic alert and avoidance system 4.14. Terrain awareness warning system 4.15. Flight data recorder 4.16. Electronic centralised aircraft monitoring 4.17. Engine instrument & crew alerting system Principles of Flight Part 2 1. Stability and control 2. Longitudinal stability and control 3. Direction and lateral stability 4. Asymmetric flight 5. High speed aerodynamics 6. Airframe contamination 7. limitations
[letzte Änderung 23.07.2015]
|
Weitere Lehrmethoden und Medien:
Lectures, exercises, calculations / ppt and keynote presentations, white board, flip chart, iTunes U, iPad or MacBook, animations,
[letzte Änderung 11.02.2020]
|
Literatur:
- ATPL learning objectives, EASA 2016 - ATPL Aircraft General Knowledge Airframe & Systems, Slate Ltd. 2012 - ATPL Aircraft General Knowledge Electrics, Slate Ltd. 2012 - ATPL Aircraft General Knowledge Engines, Slate Ltd. 2012 - ATPL Aircraft General Knowledge Advanced Instrumentation, Slate Ltd. 2012 - ATPL Principles of Flight, Slate Ltd. 2012
[letzte Änderung 11.02.2020]
|