htw saar
Zurück zur Hauptseite

Version des Moduls auswählen:
XML-Code

flag

Technology and Innovation Management (englisch)

Modulbezeichnung: Technology and Innovation Management (englisch)
Modulbezeichnung (engl.): Technology and Innovation Management (English)
Studiengang: Wirtschaftsingenieurwesen, Bachelor, ASPO 01.10.2013
Code: WIBASc-525-625-FÜ36
SWS/Lehrform: 4PA (4 Semesterwochenstunden)
ECTS-Punkte: 5
Studiensemester: laut Wahlpflichtliste
Pflichtfach: nein
Arbeitssprache:
Englisch
Prüfungsart:
Projektarbeit (60% der Gesamtbewertung) mit Präsentation (40% der Gesamtbewertung)

[letzte Änderung 11.02.2020]
Verwendbarkeit / Zuordnung zum Curriculum:
IBB-650 International Business, Bachelor, ASPO 01.10.2020, 6. Semester, Wahlpflichtfach, allgemeinwissenschaftlich
WIBASc-525-625-FÜ36 Wirtschaftsingenieurwesen, Bachelor, ASPO 01.10.2013, Wahlpflichtfach, allgemeinwissenschaftlich
Arbeitsaufwand:
Die Präsenzzeit dieses Moduls umfasst bei 15 Semesterwochen 60 Veranstaltungsstunden (= 45 Zeitstunden). Der Gesamtumfang des Moduls beträgt bei 5 Creditpoints 150 Stunden (30 Std/ECTS). Daher stehen für die Vor- und Nachbereitung der Veranstaltung zusammen mit der Prüfungsvorbereitung 105 Stunden zur Verfügung.
Empfohlene Voraussetzungen (Module):
WIBASc225 WIBASc225 - Beschaffungslogistik und Vertrieb technischer Produkte
WIBASc315 WIBASc315 - Kostenrechnung
WIBASc345 WIBASc345 - Konstruktionstechnik / CAD
WIBASc365 WIBASc365 - Englisch I
WIBASc465 WIBASc465 - Englisch II
WIBASc545 WIBASc545 - Projektmanagement und Kommunikation


[letzte Änderung 11.02.2020]
Als Vorkenntnis empfohlen für Module:
Modulverantwortung:
Prof. Dr.-Ing. Christian Köhler
Dozent:
Prof. Dr.-Ing. Christian Köhler


[letzte Änderung 11.02.2020]
Lernziele:
Students who have successfully completed this module, ...
... are familiar with the theoretical basics of technology and innovation management
... know the tasks of technology and innovation management in companies
... know phase models (Design Thinking, Cross-Industry Innovation) for the successful generation of innovations
... can apply selected systematic methods of technology and innovation management in practice
... can create an innovation-friendly atmosphere in teams
... have gathered a mindset that promotes innovation
... can translate an innovation into a business model and market it
... have expierenced the ups and downs of an innovation project with Design Thinking themselves


[letzte Änderung 12.06.2019]
Inhalt:
1.      Introduction to innvoation management
2.      Introduction to Design Thinking
3.      Disruption, structural and organizational aspects of innovation management
4.      Design Thinking Phase 1: Inspiration
5.      Deisgn Thinking Phase 2: Ideation
6.      Deisgn Thinking Phase 3: Implementation
7.      Basics of technology management
 
The course is supported by innovation labs and self-study phases in which students work on a design thinking project.

[letzte Änderung 20.01.2020]
Lehrmethoden/Medien:
Lectures with excercises
Innovation Labs
Project work
Project reporting
Self-reflection

[letzte Änderung 12.06.2019]
Sonstige Informationen:
Disruption was voted Economic Word of the Year by the FAZ in 2015 and is associated with the fact that companies and business models that have been successful for decades suddenly have no more future. In the meantime, companies have realised that good ideas alone are not enough to be innovative and thus successful in the long term. Ideas only become innovations when they turn into products or services that are successful on the market. This elective teaches how this works, which obstacles have to be overcome and how innovations are created systematically.
 
Registration via Moodle is required.

[letzte Änderung 12.06.2019]
Literatur:
in English language:
•       Vullings/Heleven: Not invented here - Cross-Industry-Innovation, BIS Publishers, 2015
•       Brown: Change by Design, HarperCollins
•       Bower/Christensen: Disruptive technologies - Catching the wave. in: Harvard Business Review, Jan/Feb 1995
•       Christensen: The Innovator´s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail (Management of Innovation and Change), Harvard Business Review Press, 2013
•       Ries: The Lean Startup: How Today´s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses, Currency, 2011
•       Dark Horse Innovation: Digital Innovation Playbook, Murmann Publishers, 2017
•       Lewrick/Link/Leifer: The Design Thinking Playbook, Wiley, 2018
 
in German language:
•       Corsten/Gössinger/Müller-Seitz/Schneider: Grundlagen des Technologie- und Innovationsmanagements, Vahlen, 2016
•       Hauschildt/Salomo/Schultz/Kock: Innovationsmanagement, Vahlen, 2016
•       Vullings/Heleven: Not invented here - Cross-Industry-Innovation, Hanser, 2016
•       Brown: Change by Design - Wie Design Thinking Organisationen verändert und zu mehr Innovationen führt, Vahlen, 2016
•       Müller-Prothmann/Dörr: Innovationsmanagement - Strategien, Methoden und Werkzeuge für systematische
•       Innovationsprozesse, Hanser, 2009
•       Eversheim/Schuh: Integriertes Management, Springer/VDI, 1999
•       Lewrick/Link/Leifer: Das Design Thinking Playbook, Vahlen, 2018
 
… and additional reading material distributed during the course

[letzte Änderung 20.01.2020]
[Tue Oct 26 10:22:52 CEST 2021, CKEY=wtaimx, BKEY=wi2, CID=WIBASc-525-625-FÜ36, LANGUAGE=de, DATE=26.10.2021]